בתי ספר ומערכות חינוך

איך נגרום לשיפור בתפקוד, בהשגת היעדים, באוירה בביה”ס באמצעות שיפור יחסי הגומלין?

Image module

איך נגרום לשיפור בתפקוד, בהשגת היעדים, באוירה בביה”ס באמצעות שיפור יחסי הגומלין?

צוותי ניהול בבי”ס, כמו בכל ארגון, בנויים ממורים ומבעלי תפקיד, שונים איש מרעהו במימדים רבים. הם באים ממקומות שונים, בעלי רקע אישי שונה, יכולות שונות, מבנה אישיותי, כישורים וניסיון שונים.

תפקיד המנהיגות (בעיקר מנהל ביה”ס) לייצר חזון ומטרות שיחברו את כלל משאבי ביה”ס לכיוון אחד, ואף הידע לרתום לכך משאבים מהקהילה. אך לעיתים, עקב עומס או חוסר ערנות מצד ההנהלה – המורים חשים שהקול האישי שלהם הולך לאיבוד. הארגון רומס את היחודיות שלהם ומייצר בכך מורים ממורמרים וקונפליקטים בינאישיים, הפוגעים בתפוקות.

 מרכז סינרגיה יכול לסייע לשיפור המצב. יש לנו ניסיון רב במערכות חינוך ברמה הלאומית, היישובית, רשתות חינוך וביה”ס הבודד.

צוות מרכז סינרגיה בתחום בי”ס ומערכות חינוך:

ד”ר רמי בן-ישי – ראש מרכז סינרגיה

גב’ רונית דרן – ראש תחום מערכות חינוך במרכז סינרגיה, סא”ל (מיל). בעלת תואר שני במנהל חינוך. נסיון כמנהלת בי”ס במשך 8 שנים ומפקחת בשלוש ערים מרכזיות במשך 13 שנה. הוסמכה בייעוץ ארגוני במערכות חינוך  ובעלת ניסיון עשיר בניהול והובלת שינויים במערכות חינוך.

שירותי מרכז סינרגיה למערכת החינוך 

  1. סדנאות ותהליך פיתוח לצוותי ניהול, ממוקד בנושא/בעיה. ראה פירוט

תפוקה: שיפור יחסי הגומלין בתוך בי”ס (לדוגמה בצוות הנהלה); בין אנשי חינוך לבין לקוחותיהם (הורים/תלמידים); בין קו לבין מטה (לדוגמה בין הפיקוח לבין ביה”ס); בין מינהל החינוך/הרשת לבין ביה”ס וכו’. “שולחנות עגולים” – צוותים משותפים בסוגיות שעל הפרק.

  1. ליווי בתי-ספר, רשויות מקומיות ורשתות חינוך בתהליכי שינוי קריטיים כגון מיזוג, החלפת מנהל, הקמת בי”ס חדש, או בשינויים תרבותיים/ניהוליים כגון ניהול אוטונומי, חיזוק הציר המקצועי בביה”ס, רוטציה בתפקידי ניהול בי”ס, הכנסת כלי הערכה ומדידה.
  2. הובלת צוותי פעולה בנושאים של טיפוח המשאב האנושי (קריירה, פיתוח מנהלים והכשרה, שכר, פרישה מוקדמת, מרכז מידע וכו’).
  3. פיתוח קוד אתי בית-ספרי/רשתי/עירוני.
  4. הרצאות וסדנאות לחדרי מורים בנושא: קוד אתי למורים, רפורמות בחינוך, מנהל חינוך, פיתוח ארגוני, מדיניות ציבורית, הערכת מורים, ניהול משאבי אנוש ומיומנויות ניהול בדגש על מערכת החינוך.
  5. שיפור ניהול איכות על פי מודל EFQM או שיטה אחרת, כולל הכנה למועמדות לפרס האיכות. בתי ספר/מכללות/אוניברסיטאות/אגפי חינוך/רשתות חינוך.
  6. פיתוח תפקיד עובדי חינוך והוראה בכלל ומנהלי בי”ס בפרט.

רשימת פרויקטים ולקוחות במערכת החינוך

הפרויקט הלקוח

·    פיתוח היבטים של תפקוד, מעמד ותגמול מורים, הנחת התשתית  ל”עוז לתמורה”, כולל הגדרת תפקידים כבסיס ליצירת זיקה בין מסלולי הכשרה, קידום ושכר.

·    מחקר הערכה בבתי ספר שבניסוי “עוז ותמורה”.

 

ארגון המורים  העל יסודיים .

 

·    פיתוח מסלולי קידום למורים (משולבים בלימודי תואר שני) לקראת מו”מ עם משרדי החינוך והאוצר.

·    סיוע לצוות החשיבה לקראת חידוש (שלב שני) אופק חדש

הסתדרות המורים.

 

·    שיפור התנהלות ביה”ס והנהלתו מספר בתי ספר ובהם של רשת בנות הדסה (מגזר חרדי).
·       הנחיית צוות ממכללת אלקסמי בניהול איכות EFQM. בעקבות העבודה זכתה המכללה במקום ראשון בפרס הלאומי לאיכות ע”ש רבין. מכללת אלקסמי
כתיבת ניירות עמדה עבור וועדת דוברת.

ארגון המורים

הסתדרות המורים

 

מעורבות בפיתוח הקוד האתי לעובדי חינוך והוראה. בעיקר ביצוע מחקר שטח במדגם בתי ספר וניסוח טיוטה לקוד.

 

העמותה לקידום ההוראה.

 

ביצוע מחקר Pilot  והכנת הצעה למחקר הערכה של פעילות קציני ביקור סדיר. משרד החינוך – אגף שחר.

·  מחקר על ניהול ומנהלי בתי-ספר, כיחידות ביצוע אוטונומיות ברשת חינוכית.

·  מעבר לתרבות וניהול פרויקטים של יזמות בבי”ס.

רשת עמל.

ראיון מ-הכל דיבורים

פתיחת שנת הלימודים תשע״ז – הצורך ברפורמה בהסכמה במערכת החינוך.

WIN WIN Synergy

יצירת סינרגיה ארגונית במערכת החינוך. מותאם במיוחד לרמת ביה”ס – לצורך פיתוח צוות הניהול בכלל וסביב בעיה ארגונית/ניהולית ספציפית.

מאמר על הצורך בארבעה תחומים לרפורמה במערכת החינוך בישראל:

  • היעדרויות מורים- מיסוד נורמטיבי של תופעה שלילית
  • קוד אתי לעובדי חינוך והוראה
  • יחסי גומלין בין השותפים במערכת החינוך- חקיקה או אמנה
  • מסלולי קריירה ותיגמול על פי תפקיד, תפוקות והישגים